Коли колектив закладу освіти прагне якісних змін, він знаходить можливості для втілення ідей. Історія Прилуцького професійного ліцею підтверджує цю думку!

Попри серйозний досвід у підготовці сантехніків, заклад продовжує пізнавати нові горизонти цієї професії, вивчає і впроваджує найкращі освітні практики. Директор ліцею Анатолій Дорошенко поділився рецептом успіху, а також розповів про проєкт, ідея якого визріла завдяки участі в EdUP.

Як у закладі розвивають сантехнічну професію?

У Прилуцькому професійному ліцеї понад 25 років займаються підготовкою сантехніків. Для того, щоб якісно готувати фахівців, розвивають, зокрема, міжнародне партнерство. 

«Понад 15 років тому ми співпрацювали з німецькою компанією, яка займалася системами опалення. Тоді наші майстри кілька місяців стажувалися на сантехнічному підприємстві в Німеччині. Крім того, ми отримали навчальні стенди зі зразками мідних та поліпропіленових труб. Зараз такі матеріали поширені на будівництвах. Використовуємо ці стенди дотепер», – розповів директор закладу. 

Завдяки якісній практичній базі, впровадженню найкращого досвіду у підготовці сантехніків, ліцей є досить популярним серед вступників. 

Про грантовий проєкт

«Говорячи про залучення гранту, треба уточнити передумови. У серпні 2022 року EdUP провів навчання зі створення бізнес-плану. Він мав відобразити стратегію розвитку закладу на найближчі 3-5 років. До слова, наш бізнес-план посів друге місце серед решти запропонованих. Як приз проєкт EdUP надав грошовий сертифікат на 40 тис. гривень. Ці кошти пішли на вирішення завдань, визначених планом. 

Для реалізації стратегії треба фінансування. Зараз, в умовах війни, наш спецфонд має мізерні надходження, залучити кошти для проєктів розвитку стало важче. Одразу після написання бізнес-планів ми проходили тренінг із грантрайтингу. Тут побачили можливість утілити певні ідеї, які б розвивали заклад», – розповів Анатолій Дорошенко. 

Під час навчання грантрайтингу ліцей задумав проєкт зі створення профорієнтаційного простору для молоді. Ідея полягала в тому, щоб організувати локацію для спілкування роботодавців, випускників, які успішно працюють за робітничою професією, учнів шкіл та їхніх батьків. 

Відвідуючи такий простір та спілкуючись із роботодавцями, молодь зможе усвідомлено обирати професію і, відповідно, працювати за фахом після завершення навчання. Крім того, новий простір допоможе показати молодим людям можливості кар’єрного росту в Прилуках, а отже, випускники залишатимуться в громаді і розвиватимуть її. 

«З майбутнім випускником школи має говорити не тільки заклад освіти, а й роботодавець. У питаннях перспектив, кар’єрної траєкторії він є авторитетом для молодої людини. Крім того, бізнес дієвіше працюватиме з батьками. Вони дуже впливають на вибір професії, особливо коли йдеться про вступників після 9-го класу. Не раз траплялися ситуації, коли підліток хоче на одну професію, а батьки змушують вступити на іншу. Через пів року вони приходять із проханням перевести дитину до ліцею, але ми не можемо зарахувати, оскільки вже сформували групу. Не втомлююся повторювати таким батькам, що вибір професії має враховувати інтереси і здібності дитини. І саме в новоствореному просторі ці речі й мають пропрацьовуватися», – пояснив Анатолій Дорошенко. 

Команда ліцею подала проєкт зі створення простору на конкурс до Британської Ради. Для цього заповнили аплікаційну форму, презентували проєкт під час онлайн-зустрічі, але в підсумку комісія не відібрала проєкт Прилуцького професійного ліцею для фінансування. 

«Чи будемо шукати нового донора і подаватися знов? Обов'язково! Ми взяли паузу на кілька тижнів, але в травні повернемося до пошуку потенційного грантодавця», – каже директор. 

Про співпрацю з бізнесом

Через війну місцевий бізнес переживає скрутні часи, що дається взнаки і під час співробітництва із закладами освіти. 

Прилуцький професійний ліцей співпрацює із промисловим підприємством «Пожмашина», ПрАТ «Прилуцька швейна фабрика», місцевими кафе та ресторанами. Ці підприємства беруть учнів та учениць ліцею на практику, а потім запрошують випускників на роботу. 

«Одна із місцевих фірм часто запрошує на практику або на роботу наших учнів-сантехніків. Підприємство обслуговує багатоквартирні будинки. Оскільки місцеві мережі опалення, водопостачання і водовідведення часто зношені, здійснюється заміна систем. Роботодавці бачать, що наші учні добре підготовлені і знають сучасні сантехнічні технології. Тому попит на сантехніків, яких готує ліцей, є постійним», – сказав Анатолій Дорошенко.  

Про очікування від EdUP в майбутньому

Одним із результатів проєкту з поліпшення сантехнічної освіти Анатолій Дорошенко називає налагодження комунікації серед закладів-учасників. 

«Тренінги і навчання, які проводив проєкт EdUP, проходили переважно офлайн. За ці роки в мене з’явилося багато корисних контактів, друзів серед колег з інших закладів профосвіти з усієї країни. Можемо порадитися одне з одним, обмінятися думками чи просто підказати, як ліпше вирішити ситуацію. Напрацювати таку кількість знайомств без проєкту було б складніше», – каже Анатолій. 

Міркуючи про наступний етап навчання від EdUP, директор називає багато тем, які було б корисно вивчити освітянам. Одна з таких – перепідготовка дорослих. 

«Війна поставила перед нами безпрецедентні, трагічні виклики. На мою думку, вже зараз потрібно вивчати досвід країн, які пережили війну і поствоєнну відбудову, повертали учасників воєнних подій у цивільне життя. Мені б хотілося більше дізнатися про перенавчання дорослих, зокрема колишніх військових. Багато людей зазнають на війні каліцтв, психологічних травм. Це все треба враховувати, розширювати інклюзивність професійної освіти. Навіть той факт, що до війни людина була працівником адміністративної ланки, а зараз їй доведеться перевчитися на робітничий фах, щоб заробляти на життя, для деяких є певною травмою. Ринок праці переживає небувалі зміни, а поствоєнна відбудова їх тільки поглибить. Системі професійної освіти треба підготуватися до майбутніх викликів», – пояснив Анатолій Дорошенко. 

Україно-швейцарський проєкт «Публічно-приватне партнерство для поліпшення сантехнічної освіти в Україні» впроваджується за фінансової підтримки Швейцарської агенції з розвитку та співробітництва спільно з ТОВ «Геберіт Трейдинг» та виконується Швейцарською фундацією технічного співробітництва з розвитку «Свісконтакт» за підтримки Міністерства освіти та науки України.