Професійні успіхи випускників є найкращою рекламою закладу освіти. Утім молоді буває складно самостійно визначити власні сильні сторони, скласти «карту цілей», сприймати критику на першому місці роботи. Для того, щоб готувати учнів до дорослого життя, майже 4 роки тому в Чортківському вищому професійному училищі створили Центр кар’єри. 

Найбільш ефективно кар’єрне консультування запрацювало після навчання EdUP. Ба більше – заклад заклав цей напрям у бізнес-план, який вже втілює. 

Про те, як відбувається профорієнтаційна робота та реалізуються стратегічні завдання, розповідає Світлана Візнюк, заступниця директора з навчально-виробничої роботи Чортківського ВПУ. 

Про Центр кар’єри 

У закладі створили Центр кар’єри ще у 2019 році. На той момент не було різноманіття методичних матеріалів чи навчання про те, як має працювати такий осередок. Тому зміст кар’єрної консультації часто залежав від того, як цей процес бачить конкретний педагог. Після тренінгу «Підготовка молоді до успішної кар’єри», який торік організував проєкт EdUP, в училищі змінили ставлення до кар’єрного консультування.

«Раніше ми ходили по школах, розповідали старшокласникам про професії, які можна здобути лише у нашому закладі. Після тренінгу EdUP зрозуміли, що маємо дещо не той підхід до професійного орієнтування. Тепер, коли працюємо з підлітками, говоримо про аналіз власних талантів, сильних і слабких сторін, а ще вибір справи, яка приноситиме не лише гроші, а й задоволення. Ми не концентруємося на тому, що треба обов’язково вступити в наше училище. Якщо підліток зацікавиться професіями, яких навчаємо, тоді надаємо детальнішу інформацію про вступ», – розповідає Світлана.

Змінилися й підходи до кар’єрного консультування учнів училища. До цього розпочинали роботу з ними лише на третьому курсі. Після тренінгу зрозуміли, що навпаки потрібно починати з «першачків» – одразу показувати зв’язок між нинішніми діями та майбутнім успіхом. До прикладу, учні отримували завдання розрахувати вартість своєї роботи після опанування певної навички або покроково окреслити дії, необхідні для отримання бажаного доходу чи результату.

Паралельно почали збирати зворотний зв’язок від батьків через гугл-форми, письмово. Виявилося, що у такий спосіб батьки охоче діляться пропозиціями, а заклад – одразу реагує на них. Наприклад, навіть одне дзеркало у роздягальні може мати велике значення для побудови відносин.

Про роботу з першокурсниками

«Перший тренінг, який проводимо для новачків, називається “Моє успішне майбутнє”. На ньому говоримо про те, ким себе бачать хлопці і дівчата через 3, 5, 10 років. Більшість мислить матеріальними категоріями: хочуть машину, квартиру чи будинок. І це нормально для молодої людини. Наше завдання – показати зв'язок між хорошим доходом і професійною реалізацією. Це мотивує вчитися, з більшим інтересом пізнавати професію», – пояснює заступниця.

Далі педагоги працюють з особистими рисами кожного учня і учениці. Вчать хвалити себе, вірити у власні сили. Крім того, багато уваги надають формуванню корисних звичок. Учні отримують домашнє завдання на кшталт проаналізувати власні звички, подумати від яких шкідливих звичок вони готові відмовитися і заради чого. 

Чим надихаєтеся?

«Запрошуємо випускників, розбираємо історії успіху відомих професіоналів. Не можу сказати, що позитивний результат залежить лише від Центру кар'єри. Майстри і викладачі, адміністрація, батьки, роботодавці…кожен має свою сферу впливу. Скоро минає рік, відколи ми змінили підхід до кар'єрного консультування. Планую провести діагностику і побачити різницю з попередніми опитуваннями. Тоді стане зрозуміло, чи у правильному напрямку рухаємося», – каже Світлана Візнюк.

Про написання бізнес-плану

Під час навчання бізнес-планування колектив Чортківського ВПУ поставив таку стратегічну ціль: створити освітнє середовище, орієнтоване на підготовку кваліфікованого, конкурентоспроможного випускника, який здатний успішно освоювати нові професійні компетентності і гнучко реагувати на вимоги ринку праці.

«Ще під час навчання колеги з інших училищ критикували нашу ціль, буцімто якісна підготовка учнів є нашим завданням за замовчуванням. Проте наша ідея в тому, щоб не просто надавати сухі знання і міряти їх тим, що учень може відтворити певні навички. Ми говоримо про мобільність, адаптивність, відкритість до нового, готовність неперервно навчатися», – наголосила Світлана.

Бізнес-планування дало можливість виокремити напрям, куди має рухатися навчальний заклад. 

 

«Щороку ми робимо зріз потреб роботодавців Тернопільської області, вивчаємо дані Центру зайнятості. Коли працювали над бізнес-планом зрозуміли, що сантехніків на всю область готує тільки наш заклад та училище в Тернополі, хоча професія досить затребувана. Замислилися про курси для дорослих. Проаналізувавши, хто й кого готує, зрозуміли, що хочемо відкрити ліцензію на підготовку автослюсарів і майстрів з діагностики електроустаткування автомобілів. Жоден заклад освіти регіону не готує цих робітників», – зауважила Світлана Візнюк.

Тренери дали багато інформації про інструменти бізнес-планування, визначення пріоритетів, плану дій. Заклади-учасники проводили SWOT-аналіз, говорили про сильні та слабкі сторони. 

«З гордістю відзначили, що наше училище увійшло до переліку закладів освіти, в яких планують створити центр професійної досконалості. Ще цікавіше було працювати зі слабкими сторонами, визнати, де маємо прогалини», – коментує Світлана.

Заклад вже почав втілювати бізнес-план. Першим кроком стала розбудова внутрішньої системи забезпечення якості освіти: розробили документацію та оприлюднили її. Наступний етап – самодіагностика. Також почали впроваджувати елементи STEM-освіти. Активніше працювати над бізнес-планом хочуть з 2024 року.

Які перспективи?

У Чортківському училищі дуже цінують тренінги та майстер-класи, які EdUP організовує для майстрів і викладачів. Участь у таких подіях дозволяє відстежувати сантехнічні тренди, напряму спілкуватися з виробниками і розповідати учням та ученицям про сучасні технології. 

Водночас дуже сподіваються на подальше навчання адміністрацій.

«В нашій роботі є дуже великий ризик застрягнути в поточних завданнях. До таких речей, як ефективний менеджмент, стратегування, іноді важко знайти час. Навчання від проєкту дозволяє усе структурувати, здійснити те ж дослідження, до якого за інших умов не дісталися б руки. Завдяки стратегічним сесіям ми бачимо нові можливості для розвитку», – пояснила заступниця директора.

Серед побажань до проєкту Світлана називає більшу увагу до учнів та учениць, які вчаться на монтажників санітарно-технічних систем та устаткування.

«Було б круто, якби тренінги, які проводять для майстрів, проводили б і для учнів. Це можливість поспілкуватися з реальними роботодавцями, дізнатися про новинки ринку, побачити, яких вершин можна досягти, якщо станеш справжнім профі. Для підлітків такі враження мають велику вагу, а іноді є змінотворчими», – сказала Світлана.

Україно-швейцарський проєкт «Публічно-приватне партнерство для поліпшення сантехнічної освіти в Україні» впроваджується за фінансової підтримки Швейцарської агенції з розвитку та співробітництва спільно з ТОВ «Геберіт Трейдинг» та виконується Швейцарською фундацією технічного співробітництва з розвитку «Свісконтакт» за підтримки Міністерства освіти та науки України.