Вирушаємо до сонячної Одеси, щоб познайомитися із наступним закладом-учасником проєкту EdUP.

Одеський центр професійно-технічної освіти бере участь в українсько-швейцарському проєкті із поліпшення сантехосвіти з  2016 року. Саме тоді розпочалася перша фаза проєкту, а сам заклад став одним із шести обраних профтехів. 

Коштом проєкту в закладі створили потужний навчально-практичний центр для підготовки монтажників санітарно-технічних систем та устаткування. Це дозволило збільшити набір вступників: тепер Центр щороку покриває 100% регіонального замовлення. Крім того, у закладі кажуть, що завдяки проєкту зросла кількість роботодавців та соціальних партнерів. У підсумку працевлаштувати випускників стало простіше.

Чим іще запам’яталася участь в EdUP розповідає заступниця директора з навчально-виробничої роботи Одеського центру професійно-технічної освіти Світлана Александрова.

Про співпрацю з роботодавцями

Навчання сантехніків проходить в інтеграції з професією монтажника гіпсокартонних конструкцій. У закладі кажуть, що таке поєднання дуже подобається молоді, яка хоче будувати кар’єру в будівельній сфері.

«Здобувачі освіти вчаться інсталювати сантехніку, прокладати мережу водопостачання або водовідведення. Потім можуть «зашити» труби у гіпсокартон, тобто виконати повний цикл робіт. Звісно, роботодавцям зручніше працевлаштовувати людей, які мають комплексні навички. Відколи ми почали розвивати сантехнічний напрям у закладі, знання випускників стали повністю відповідати очікуванням роботодавців», – розповідає Світлана Александрова.

Представники бізнесу постійно очолюють державну кваліфікаційну комісію Одеського центру ПТО, де можуть оцінити рівень підготовки випускників і пригледіти собі майбутнього працівника. Крім того, завдяки EdUP поліпшилася співпраця з галузевими компаніями як-от: Herz, Mario, Vaillant. Час від часу вони проводять на базі закладу майстер-класи з монтування сантехнічних стендів. Далі ці інсталяції залишаються у Центрі і ними можуть користуватися учні під час практичних уроків.

Про дівчат, які вивчають сантехнічну справу

«Донедавна навчання дівчат будівельних професій було рідкістю. Але часи змінюються. Уже два роки поспіль до нас активно вступають дівчата на монтажниць сантехсистем. Роботодавці звертають увагу, що вони старанно працюють, більш уважні та акуратні. Кожна учениця мала свою мотивацію для вступу: у когось батько – сантехнік, тому хоче продовжувати сімейну справу, хтось мріє самостійно зробити ремонт у майбутній власній квартирі, іншим – банально подобається професія, і вони мають чіткий намір працювати за фахом після випуску», – зазначає заступниця директора.

Світлана Александрова також розповіла, що роботодавці не мають упереджень щодо якості роботи дівчат. Наприклад, одна з учениць цьогоріч проходила практику в будівельній компанії і добре себе зарекомендувала. Тепер підприємство пропонує їй роботу і чекає, поки вона завершить навчання. 

Зараз у Центрі 11 дівчат вивчають сантехнічну справу. Одна з них навіть виборола третє місце на цьогорічному конкурсі фахової майстерності.

Про інклюзивну підготовку

Уже багато років Одеський центр ПТО розвиває підготовку учнів із порушеннями слуху. Навчання проводять за різними напрямами, зокрема за професією монтажника санітарно-технічних систем та устаткування. 

Оскільки до таких учнів треба більше уваги, до кожної групи набирають максимум 10 осіб з інвалідністю. Часто це учні та учениці, які мають порушення слуху. 

«Майстер виробничого навчання інклюзивної групи – наш випускник. Він має порушення слуху, знає жестову мову і може якісно пояснити, як відпрацювати певний процес. Ми відзначаємо, що учні з порушеннями слуху мають добре розвинену зорову пам'ять, можуть досконало вивчити певний процес і потім успішно відтворювати його на місцях роботи. Здобуття професії є важливим кроком до соціалізації людей з інвалідністю, а також дозволяє випускникам працевлаштуватися і отримувати дохід», – наголошує Світлана Александрова.

Про навчання бізнес-планування

Усі 25 закладів-учасників EdUP проходили навчання з бізнес-планування та розробляли проєкти, аби визначити стратегію розвитку на найближчі 3-5 років. 

Бізнес-план Одеського центру ПТО містив три тематичні блоки:

У підсумку бізнес-план одеського профтеху виборов першість серед інших закладів. Призове місце передбачало грошову винагороду на втілення бізнес-плану. 

«Передусім почали працювати над поліпшенням профорієнтації, популяризувати заклад та його можливості. Оскільки маємо великий досвід підготовки людей з інвалідністю, вирішили закласти інформацію про інклюзивні групи в рекламну кампанію. За кошти, отримані як приз від EdUP, придбали багатофункціональний пристрій. Він дозволяє виготовляти рекламу формату А3. Колеги розробили брошури та плакати про навчання у закладі, зокрема для людей із порушеннями слуху. Потім розмістили ці матеріали в одеських продуктових магазинах, громадському транспорті, аптеках, на автобусних зупинках. Хотіли показати, що маємо інклюзивні групи і досвід підготовки таких учнів», – ділиться Світлана Александрова.

Крім того, цьогоріч заклад вже провів для дітей та підлітків профорієнтаційний захід «Місто професій». У форматі квесту, через гру та спілкування, учасникам пояснювали виробничі процеси, обов’язки фахівців. Таким чином підлітки могли побувати у ролі певного профі і зрозуміти, чи мають інтерес до професії.

Частиною профорієнтаційних заходів також є таргетована реклама у соцмережах, але над цим команда Центру ще працює.

«Життя показує, що оновлювати знання керівників закладів освіти не менш важливо, ніж підвищувати кваліфікацію педагогів. Тільки після навчання адміністрації можуть стратегічно будувати роботу колективу за нових реалій, рухати заклад уперед. Нам подобається, що EdUP організовує таке навчання і хочемо, щоб воно було й надалі», – міркує Світлана.

Про соціальний проєкт з Geberit 

У червні 2017 року відомий виробник санітарно-технічних систем «Geberit» здійснив благодійний соціальний проєкт на базі Одеського центру ПТО. 

Було проведено ремонт в гуртожитку, у якому проживало 50 людей. За три місяці повністю відремонтували коридори, замінили вікна та двері, провели нову електропроводку. 

«Від компанії «Geberit» до нашого закладу приїхали 11 волонтерів із Австрії, Швейцарії та Німеччини. Зі сторони закладу в соціальному проєкті активно брали участь і здобувачі освіти з інклюзивних груп. Крім звичайної роботи зі встановлення сантехнічного обладнання, проєкт передбачав достатньо часу для спілкування і проведення спільних заходів, присвячених гігієні і обговоренню проблем екології, економії води», – розповідає Світлана Александрова.

Нині цей поверх гуртожитку діє і використовується учнями.

Про курси для дорослих

Через війну багато людей залишилися без роботи, водночас мають годувати родину, хочуть якнайшвидше отримувати дохід. Тому серед дорослих є великий попит на перенавчання та підвищення кваліфікації, зокрема за професією сантехніка. 

«У нас нещодавно був юрист із багатолітнім досвідом, який хоче перевчитися на сантехніка. Каже, зараз юридична робота не має гідної оплати на ринку праці, тоді як сантехнічна сфера дуже перспективна. Цей чоловік планує пізнати тонкощі професії і напрацювати досвід, а далі, можливо, відкрити власну справу», – розповідає заступниця директора.

Нині у Центрі проводять курсову підготовку дорослих, короткотермінові курси для ВПО за 10 професіями. Кожен курс складається з певних модулів, а значить, може бути адаптований під запити конкретної людини.

Що б хотіли бачити в EdUP надалі?

«Співпраця з EdUP – це круто. Хочу подякувати проєкту за мобільні застосунки. Учні постійно сидять у гаджетах, тож через застосунок їх легше зацікавити навчальним матеріалом», – розповіла Світлана. 

У майбутньому заклад хотів би розвивати якість матеріалів, які можна використовувати під час дистанційного або змішаного навчання. 

«Було б добре отримати продукт з елементами віртуальної реальності. Зараз освітній процес відбувається у змішаному форматі. Як показує життя, треба бути готовими до різних сценаріїв, підвищувати якість підготовки за дистанційною формою або в умовах обмежених ресурсів, коли, наприклад, урок проводять в укритті», – говорить заступниця директора. 

Також в Одеському центрі ПТО мріють про збільшення академічної мобільності. Це б мотивувало учнів та учениць ліпше пізнавати професію.

Україно-швейцарський проєкт «Публічно-приватне партнерство для поліпшення сантехнічної освіти в Україні» впроваджується за фінансової підтримки Швейцарської агенції з розвитку та співробітництва спільно з ТОВ «Геберіт Трейдинг» та виконується Швейцарською фундацією технічного співробітництва з розвитку «Свісконтакт» за підтримки Міністерства освіти та науки України.