Продовжуємо знайомство із закладами-учасниками другої фази українсько-швейцарського проєкту EdUP.  На черзі – Вище професійне училище № 34 м. Стрий.

Поліпшуючи підготовку сантехніків, команда закладу розробила стратегічний план розвитку, а ще почала більше співпрацювати з бізнесом. 

Більше цікавого про участь в проєкті EdUP нам розповіла заступниця директора училища з навчально-виробничої роботи Леся Павлів. 

З чого все почалося?

«У професійній освіті практична підготовка відіграє важливу роль. Без якісної матеріально-технічної бази неможливо пояснити як відбувається той чи інший процес. Починаючи участь у проєкті EdUP ми подалися на конкурс Міністерства освіти і науки зі створення навчально-практичних центрів. Документацію готували самостійно і, відповідно, облаштування майбутнього сантехнічного центру прораховували до дрібниць. Хотілося, щоб він був сучасним і привабливим, тож я відвідала два заклади, які з першої фази беруть участь в EdUP. Це було училище в Івано-Франківську та Броварах. Вже тоді мене вразив високий рівень організації їхніх сантехнічних центрів. Ми спробували відтворити кращі підходи цих закладів з урахуванням наданих ресурсів. І, як на мене, вийшло досить гарно», – розповіла Леся Павлів. 

У навчально-практичному центрі Стрийського училища створені сучасні санітарно-технічні вузли та навчальні стенди. Учні можуть виконувати слюсарні роботи, дізнаватися про нові методи з’єднанні труб, будову та принцип роботи арматури санітарно-технічних систем, виконувати монтаж та демонтаж систем опалення, водопостачання, водовідведення.

Навчально-практичний центр має кілька локальних вузлів з відповідним санітарно-технічним обладнанням, а саме: кухня та 3 санітарно-технічні вузли. Кожен, хто бажає стати кваліфікованим сантехніком, має можливість ґрунтовно вивчити відповідну професію.

Перевагою проєкту EdUP училище вважає створення сучасних освітніх матеріалів: друкованих підручників, робочих зошитів, мобільних застосунків. Усе це покращило якість навчання учнів-сантехніків. Крім того, великим досягненням називають підвищення кваліфікації викладачів.

«Проєкт EdUP багато уваги приділяє професійному розвитку педагогів, що дуже важливо. За ці роки ми відвідали чимало конференцій, тренінгів, виїзних зустрічей. Кожен захід був цікавим та пізнавальним. Зараз педагоги, які викладають за професією “Монтажник санітарно-технічних систем та устаткування” мають вищу й кращу кваліфікацію. Увесь колектив отримав розвиток, який ми б не змогли собі дозволити без проєкту», – зазначає Леся.

Про співпрацю з роботодавцями

Створення нового навчально-практично центру позитивно вплинуло на набір першокурсників, а також покращило партнерство з бізнесом.

«Перед початком повномасштабної війни заклад підписав договір з підприємством, яке займається будівництвом житлових будинків. Наші майстри разом із учнями мали виконувати роботи з розведення систем подачі води та водовідведення на одному із об’єктів підприємства. Для нас це мав бути перший проєкт такого формату. Він би став додатковим заробітком для закладу, реальною практикою для учнів і, врешті, досвідом для колективу училища. З початком повномасштабної війни будівництво на Стрийщині, як і в більшості областей, стоїть на паузі. Сподіваюсь, що роботи все ж відновляться і нам вдасться попрацювати над таким проєктом», – каже заступниця. 

Вона додає, що хоч будівельний бізнес постійно бере учнів на практику або запрошує на роботу, хочеться, щоб роботодавці були більш відкриті до співробітництва та діалогу із закладами профтехосвіти.

Про навчання бізнес-планування

Для того, щоб кожен заклад-учасник другої фази проєкту EdUP визначив стратегію розвитку на найближчі кілька років, було організовано навчання з бізнес-планування.

«Мені особисто дуже сподобалося навчання бізнес-планування. Нам дали час і можливість подивитися на освітню діяльність під іншим кутом. Які завдання є першочерговими? Скільки часу знадобиться на їхнє виконання? Звідки брати фінансування на проєкти розвитку? Це була гарна нагода пошукати відповіді на ці запитання і структурувати вихідні дані. Поряд з цим, ми ширше оцінили потреби закладу. Наприклад, почали активніше шукати ресурси для створення ліпших умов для навчання учнів інших професій та роботи педагогів. Почувши про міжнародний проєкт, який починав роботу в Львівській області, подали свою кандидатуру. Наш заклад було відібрано, тож в перспективі разом з проєктом зможемо оновити майстерні для автослюсарів та електрогазозварників», – розповіла Леся Павлів.

Що було б корисним в майбутньому?

Оскільки світ сантехніки розвивається дуже швидко, команда училища хотіла б отримати навчальне обладнання, яке є дороговартісним для закладу освіти. 

А ще в училищі хочуть більше дізнатися про кращій досвід у розбудові сантехнічної професії.

«Коли ми створювали навчально-практичний центр і я змогла відвідати інші заклади, це був сильний досвід. Можливо в майбутньому цей кейс можна було б масштабувати. Організувати поїздки закладів-учасників EdUP одне до одного, щоб знайомитися з діяльністю інших училищ. Коли щодня працюєш в однакових умовах – “око замилюється”, можеш не помітити помилки чи, навпаки, можливості. Тоді як спостереження за роботою інших надихає на зміни. Мова не про якусь змагальницьку ініціативу, а суто ознайомчу. Навіть учням було б корисно побачити як відбувається навчання за їхньою професією в інших умовах. Припускаю, це б мотивувало їх ставати кращими», – пояснила Леся Павлів. 

Україно-швейцарський проєкт «Публічно-приватне партнерство для поліпшення сантехнічної освіти в Україні» впроваджується за фінансової підтримки Швейцарської агенції з розвитку та співробітництва спільно з ТОВ «Геберіт Трейдинг» та виконується Швейцарською фундацією технічного співробітництва з розвитку «Свісконтакт» за підтримки Міністерства освіти та науки України.