Сантехнічна професія з’явилася в Центрі професійно-технічної освіти м. Житомира 2017 року. Тоді заклад отримав ліцензію на підготовку сантехніків, а вже наступного року оголосив перший набір. Одночасно Центр долучився до другої фази проєкту «Публічно-приватне партнерство для поліпшення сантехнічної освіти в Україні» (EdUP).
«Те, що ми розпочали участь у проєкті EdUP одразу після запуску професії, дуже вплинуло на хід подій. Адже з’явилися усі інструменти для всебічного розвитку: від матеріально-технічної бази до методичної підтримки викладачів та майстрів виробничого навчання», –
Яких результатів вдалося досягти впродовж роботи у другій фазі проєкту? Дізнавайтеся далі!
Про розвиток професії
Перший набір за професією «Монтажник санітарно-технічних систем та устаткування» проходив серед випускників 11 класів. Далі Центр набирав учнів кілька років поспіль, а після початку пандемії не зміг сформувати групу.
«З початком вступної кампанії було багато профорієнтаційної роботи, реклами Центру серед місцевих шкіл. Бажаючі вступити на сантехніка все ж були, але набрати щонайменше 25 осіб для формування групи не вдалося. Ми спробували з’ясувати, чому так сталося, і провели роботу над помилками. Наприклад, збільшили ліцензійний обсяг та розпочали набір випускників після 9-го класу, дорослих. Поставили професію сантехніка в інтеграцію з професією електрогазозварника. Поступово відновили і примножили набір», – розповідає Людмила Любченко.
Підготовка дорослих є платною послугою. Нині вона не має масовий характер, але час від часу дорослі звертаються щодо проходження курсу. Після навчання випускники отримують документ про присвоєння робітничої кваліфікації з професії сантехніка.
«Завдяки EdUP нам вдалося створити дуже якісний навчально-практичний центр. У Житомирській області, крім нас, є ще 2 заклади освіти, які готують сантехніків. Можу впевнено сказати, що наша практична база одна з кращих. Цей факт робить нас конкурентоспроможними, додає привабливості як для вступників після школи, так і для дорослих. Коли гості бачать майстерні під час Днів відкритих дверей або іншого відкритого заходу, стає зрозуміло, що тут дійсно якісно навчають», – пояснює заступниця директора.


Про конкурс фахової майстерності
Центр професійно-технічної освіти м. Житомир став першим закладом у 2023 році, де провели конкурс фахової майстерності серед сантехніків.
«Учні та учениці скучили за спілкуванням, роботою в класі, змаганнями. І сам конкурс, і неформальне спілкування з експертами сантехнічних компаній, – усе це залишає багато позитивних вражень учасникам. Кілька років тому учні мали поїздку на керамічний завод Geberit, який розташовано у місті Славута (Хмельницька область). Навіть те коротке відрядження залишило багато емоцій, враженнями ділилися досить довго. Теперішній приз конкурсу фахової майстерності – поїздка в Австрію – колосальний мотиватор для хлопців. Це не просто про поїздку за кордон у гарне туристичне місто. Це про можливість побачити виробництво зсередини, отримати професійний досвід, про який мріють і досвідчені фахівці», – каже Людмила.
Конкурс триватиме до 30 травня серед учнів, які здобувають професією «Монтажник санітарно-технічних систем і устаткування» у закладах-учасниках проєкту EdUP.
Про навчання майстрів
Одним із найбільших здобутків проєкту заклад називає системне навчання майстрів та викладачів. Завдяки залученню реальних фахівців компаній-виробників сантехнічної та теплотехнічної продукції, а також майстрів-інсталяторів, практичним модулям під час тренінгів, де можна перевірити теорію на практиці, викладачі можуть якісніше вчити учнів.
Цьогоріч на дводенну січневу конференцію EdUP від житомирського закладу поїхав новий майстер виробничого навчання. Він був дуже вражений організацією і перебігом заходу.
«Проєкт робить усе можливе, щоб майстри були в курсі новинок, мали енергію і бажання дати максимум учням. Кількаденні конференції дуже подобаються і хочеться, щоб таких заходів було більше», – зазначає Людмила.


Чого бракує?
«Коли для нас розпочався проєкт, фактично, цей потяг вже їхав і ми лише вскочили в нього. Втім атмосфера команди, прагнення працювати і допомагати нам популяризувати професію, одразу захопили. В суспільстві ще існують упередження до роботи сантехніків. Круто і перспективно, що такі проєкти допомагають змінювати ставлення до робітничого фаху», – міркує заступниця.
Вона також розповідає, що попри велику кількість навчальних заходів для педагогів та адміністрацій закладів, проєкту є над чим працювати в майбутньому.
«Навіть освітня система поступово переходить на рейки ринкових відносин. Мені як заступнику директора не вистачає інформації про сучасні підходи до надання освітніх послуг. Як зробити навчально-практичний центр самоокупним? Як популяризувати професію сантехніка, щоб до нас йшли на платні курси? Як розширювати партнерство із бізнесом, зокрема, оформлювати цей процес? Сьогодні ми маємо соціального партнера і не хочемо втрачати співпрацю, але не знаємо, як її наростити. Корисно дізнатися реальні приклади: як працює соціальне партнерство у великому місті, а ще цікавіше – в маленьких громадах, де немає великих підприємств сантехнічного профілю чи навіть представництв сантехнічних компаній. У нас є розуміння, що за таким підходом майбутнє, але до EdUP є побажання проводити навчання адміністрацій з теми державно-приватного партнерства», – наголошує Людмила Любченко.
Україно-швейцарський проєкт «Публічно-приватне партнерство для поліпшення сантехнічної освіти в Україні» впроваджується за фінансової підтримки Швейцарської агенції з розвитку та співробітництва спільно з ТОВ «Геберіт Трейдинг» та виконується Швейцарською фундацією технічного співробітництва з розвитку «Свісконтакт» за підтримки Міністерства освіти та науки України.