У Волинській області підготовку сантехніків здійснюють два заклади. Один із них – Ковельський центр професійно-технічної освіти. Щоб зберігати конкурентоспроможністьність, тут багато працюють над профорієнтацією, покращенням умов для навчання учнів та учениць, а також професійним розвитком педагогічних працівників.
2018 року заклад долучився до другої фази проєкту EdUP. Це відкрило перед командою Центру багато можливостей. Яких саме? Далі розповідає директор закладу Сергій Антонюк.
Про роботу зі вступниками
За рік до участі у другій фазі проєкту EdUP Ковельський центр ПТО створив сучасний навчально-практичний центр для сантехніків. Покращення навчальної бази позитивно вплинуло на набір вступників. Водночас, колектив Центру почав проводити більше заходів для популяризації професій, за якими проводить підготовку.
«У Ковелі працює 13 шкіл, ще кілька закладів загальної середньої освіти є в сусідніх громадах. Ми працюємо із кожним: розповідаємо про можливість вступу, запрошуємо на День відкритих дверей. Якщо підлітки зацікавилися, домовляємося із адміністрацією школи про екскурсію до Центру. Вже на місці показуємо майстерні, де проходять практичні уроки монтажників санітарно-технічних систем, токарів, автослюсарів. Під час екскурсії підлітки можуть під наглядом майстрів виготовити якусь просту деталь або підключити сантехнічне обладнання. Словом, приміряти на себе роль конкретного фахівця», – розповідає директор закладу.


Він також розповів, що Ковельський центр ПТО окремо проводить зустрічі із директорами шкіл.
«Спілкуючись із управлінцями, розповідаємо історії успіху наших випускників, наводимо реальні приклади, коли люди з вищою освітою і досвідом роботи перенавчаються в нас на робітничу професію. Чому треба працювати зі шкільними адміністраціями? Деякі вчителі люблять “мотивувати” до навчання через залякування клеймом “ПТУшника”, зображуючи робітничу професію як щось непрестижне. Ми змінюємо стереотипи, пояснюємо реальний стан речей, наводимо розмір зарплат робітників та їхню затребуваність на ринку праці. Тоді ставлення шкільної спільноти змінюється», – каже Сергій Антонюк.
Серед правил, яких намагається дотримуватися команда Ковельського центру ПТО – починати роботу зі школярами якомога раніше.
«Обираючи професію підлітки нерідко обмежені родинною бульбашкою: батьки – медики, значить і я піду в медицину. Тоді як світ професій набагато об’ємніший. Відкривати його потрібно з початкових класів. Так в дітей формуватиметься правильне уявлення про явища, з якими стикаються у повсякденному житті. Як заклад професійної освіти ми починаємо роботу з молоддю 12-13 років і далі рухаємо до 16-17 років», – розповів директор Центру.
Для того, щоб молоді профі не втрачали орієнтирів і працевлаштовувалися за отриманою професією, торік проєкт EdUP організував тренінг «Підготовка молоді до успішної кар’єри».
Про співпрацю з бізнесом
Щороку Ковельський центр ПТО проводить зустрічі з роботодавцями, представниками місцевого центру зайнятості. Це робиться, зокрема, для того, щоб отримати зворотній зв’язок про якість підготовки випускників. Оскільки Центр має сучасні майстерні для практичних уроків, а викладачі постійно проходять підвищення кваліфікації, роботодавці позитивно оцінюють рівень знань та навичок учнів-сантехніків.
«Приватні будівельні підприємства більш відкриті до співпраці. Вони ініціюють перегляд навчальних програм, зважають на зміст і якість підготовки. Наприклад, якщо підприємство займається системами опалення чи розведенням мереж водопостачання, будуть звертати увагу на формування цих компетентностей. Крім того, такі роботодавці проводять разом з центром зайнятості бесіди з учнями, налаштовують на цільову підготовку. До війни такі фірми працевлаштовували третину групи одразу після випуску. Зараз будівельний бізнес переживає складнощі, втім діалог з ними продовжується», – пояснив Сергій Антонюк.
Випускники Центру успішно працюють, зокрема, на підприємствах, що надають комунальні послуги або займаються теплопостачанням.
Про навчальні тренінги EdUP
Більше 5 років тому Ковельський центр ПТО брав участь в німецько-українському проєкті щодо партнерства у сфері професійної освіти.
«Той досвід дав розуміння, наскільки значущим є обмін знаннями на міжнародному рівні. Водночас відмітив, що від менеджерів проєкту залежить дуже багато. Нам, закладам-учасникам, пощастило, адже EdUP об’єднав креативних, драйвових, активних менеджерів. Кілька років тому команда EdUP відвідала Центр з робочим візитом. Я розповів, що в українсько-німецькому проєкті проводили багато навчальних тренінгів і це було дуже круто. Колеги вислухали мене і вже за місяць відбулося перше навчання. По-перше, це показує якість комунікації всередині проєкту EdUP, по-друге – навчання дійсно перезавантажує заклад», – ділиться Сергій Антонюк.

Вже кілька років поспіль для педагогів, які викладають за професією «Монтажник санітарно-технічних систем та устаткування», а також для адмінстрацій закладів-учасників, проєкт EdUP проводить тренінги та навчально-практичні конференції.
«Освітяни, які проходять такого роду навчання, роблять революцію в своїх закладах. Втім важливо не замикати все на одній людині. Якщо директор їздить на навчання і видає колективу, що так як раніше робота більше не йтиме, мотивація працівників залишається нульовою. Немає зміни мислення, нового бачення і розуміння причин, чому зміни потрібні. Коли ж навчання проходять і педагоги, і адміністрації закладів, і методисти, ефект видається колосальний. EdUP проводить навчання на всіх рівнях, тому й результати проєкту помітні в кожному закладі», – пояснив Сергій Антонюк.

Про навчання грантрайтингу
Складаючи стратегію розвитку профтеху на найближчі роки, команда Ковельського центру ПТО ширше оцінила потреби закладу.
«Завдяки тренінгам з бізнес-планування ми провели аналіз ринку праці і зрозуміли, що професія зварника є дуже популярною на Волині. Через великий попит на фахівців, виникла потреба осучаснити матеріально-технічну базу Центру. Тут стало в нагоді навчання з грантрайтингу. Ідея грантового проєкту – покращити якість підготовки електрогазозварників, підвищити професійний рівень майстрів та викладачів, долучити провідні фірми до проведення навчання. Першим кроком для залучення донора стало те, що ми знайшли іноземного партнера – підписали угоду з польським Фондом розвитку відновлювальних джерел та охорони здоров’я. Зараз один із моїх заступників займається пошуком тематичного гранту. Сподіваюсь, в майбутньому нам вдасться знайти фінансування для втілення ідеї», – розповів Сергій.
Які побажання до проєкту EdUP?
«Кілька років тому проєкт EdUP організував участь майстрів виробничого навчання та учнів-сантехніків у виставці сантехнічного обладнання “Install Fest Ukraine”. Складно підібрати слова, щоб описати враження, які залишилися в учасників тієї виставки. Вони побачили найновітніше обладнання, поспілкувалися із виробниками продукції, дізналися про нові сантехнічні бренди. Це був надзвичайний досвід. Без підтримки проєкту знайти можливість відвідувати такі виставки дуже складно. Крім того, проєкт EdUP дозволяє закладам-учасникам постійно спілкуватися між собою. За ці роки ми навчилися працювати як єдина дружня команда», – зазначив директор Ковельського центру ПТО.
Крім продовження навчальних активностей, заклад хотів би отримати підтримку матеріалами для практичного навчання учнів та учениць.
«Нове сантехнічне, опалювальне обладнання коштує досить дорого. Ми не можемо дозволити собі таку техніку, хоча вона активно використовуються на підприємствах. Підсилення обладнанням було б дуже допоміжним», – сказав Сергій Антонюк.
Україно-швейцарський проєкт «Публічно-приватне партнерство для поліпшення сантехнічної освіти в Україні» впроваджується за фінансової підтримки Швейцарської агенції з розвитку та співробітництва спільно з ТОВ «Геберіт Трейдинг» та виконується Швейцарською фундацією технічного співробітництва з розвитку «Свісконтакт» за підтримки Міністерства освіти та науки України.