Макcим Поджарий у свої 35 років є певно наймолодшим керівником закладу профтехосвіти. Останні п’ять років він очолює Чернігівський професійний ліцей залізничного транспорту, в якому пройшов шлях від учня та згодом майстра, до директора закладу. 

В проєкті EdUP Максим був  головою Наглядової ради (2021-22) та є активним учасником усіх наших заходів. І ось його історія.   

Максим демонструє сучасний учбовий клас

«Проєкт допоміг змінити стереотипне уявлення про професію»

Специфіка всього регіону і міста Чернігова зокрема полягає у відсутності потужного роботодавця, з яким можна було б співпрацювати як з базовим підприємством. Сантехніки тут або працюють на себе, або шукають бригади, які наймаються будівельними компаніями для виконання певних робіт. 

Тому ключовим індикатором для закладу є не налагодження зв’язків з потужним підприємством, а рівень підготовки учня. Це для нас є першочерговим. Відповідно, щоб підготувати сантехніка, потрібна сучасна матеріально-технічна база.

Саме в цьому проєкт нам дуже допоміг. Наш навчально-практичний центр з підготовки сантехніків є предметом гордості ліцею. Більш того, я входив до робочої групи, яка й розробляла концепцію та типовий проєкт майстерні. Таким чином нам вдалося створити якісне освітнє середовище. 

Довгий час сантехнічна робота вважалася брудною й асоціювалася з каналізацією. Ніхто не хотів навчатися на сантехніка, бо вважалося, що ці гроші погано пахнуть. Перед нами стояла задача зруйнувати цей стереотип. Адже мова йде не лише відновлювальні роботи, але й монтаж сучасних технологій та інсталяцій.  Це – теплі підлоги, душові кабіни – це набагато ширша і цікавіша професія. 

Під час візиту команди проєкту до ЧПЛЗТ, грудень 2021 року
Команда проєкту та партнери на зустрічі у стінах НПЦ, грудень 2021 року

«На другому курсі за 2 тис. встановив душову кабіну сусіду»

Поступово нам це вдалося і відбулася зміна стереотипу. Спочатку учні просто потрапляли на цю професію, не усвідомлюючи, куди вони йдуть. А потім хтось з них приходить і розповідає, що на другому курсі він за 2 тис. грн встановив душову кабіну сусіду (і це ще нормальна розцінка). І це завдяки тим знанням, які він отримав у цих стінах.

Такі розповіді мотивують решту дітей ставитися до навчання більш відповідально і хапатись не як за можливість отримати якусь додаткову «корочку», а як можливість самостійного розвитку і працевлаштування.

Ми збираємо такі історії, знімаємо відеоролики в нашому НПЦ, проводимо «дні відкритих дверей». І це спрацьовує. Далі ми запрошуємо директорів шкіл, показуємо їм нашу матеріальну базу і вони переконуються, що діти тут не просто «протирають штани», а працюють руками й відпрацьовують все на практиці.

Далі, завдяки проєкту, учні на другому курсі можуть позмагатися на конкурсі фахової майстерності й виграти дійсно цінний приз, приміром, ноутбук. І це вже конкретика, не просто примарні перспективи в майбутньому. В такому розрізі дитина розуміє, що це реально й отримує додаткову мотивацію навчатися.

Як ми зрозуміли, що наша початкова ціль – подолати стереотип – досягнута? Цього року станом на 1 вересня ми вже виконали програму з набору – 29 учнів обрали професію сантехніка-електрогазозварника. Більш того, серед нинішніх абітурієнтів – 100% міського населення, позаяк раніше 60% наших учнів були з сільської місцевості й лише 40% містян.   

Швидкості набору сприяє також те, що ринок праці також диктує свої умови. Якщо сантехніків не вистачає – попит на навчання збільшується. Це відчувають і батьки, які замовляють собі сантехнічні роботи і знають, скільки це коштує. І майбутнє відновлення країни лише збільшить потребу у якісно підготовлених фахівцях.

Надалі ми хочемо досягти того, щоб кращі випускники шкіл за своїм покликанням обирали профтех, а не вищу освіту, далі започатковували власні фірми. А ми б співпрацювали б з такими роботодавцями. Ми хочемо навчати кращих учнів.

І проєкт допомагає нам рухатися в напрямку цієї мети. 

Тренінг для директорів закладів профтехосвіти, грудень 2021 року
Тренінг для директорів закладів профтехосвіти, грудень 2021 року

«Системний підхід до кожної задачі»

Особисто мені, як управлінцю, проєкт допоміг вибудувати системний підхід до кожної задачі. Ми проходили чимало тренінгів, зокрема, з питань побудови ефективної комунікації з командою. Виявилося, що навчання може бути цікавим і дійсно практичним. Далі я ділився отриманими знаннями з командою. А зараз ми працюємо над розробкою власного бізнес-плану і артикуляцією нашої великої мети (курс з розробки бізнес-планів для керівників закладів профтехосвіти – прим.ред.).

З початком повномасштабної війни проєкт підтримав нас телефонними розмовами, готовністю надати допомогу. Впродовж літа ми разом з учнями відновили пошкоджену систему опалення закладу (ліцей отримав пошкодження внаслідок влучання ракети неподалік – прим.ред.), використовуючи інструменти нашого НПЦ. Тож ми змогли вступити в навчальний сезон зі справною системою опалення.

Ми вже готуємося до майбутнього відновлення країни та дуже сподіваємося на подальшу підтримку та участь проєкту у реалізації нашої великої мети. Особисто для себе я сподіваюся на сприяння у подальшому професійному розвитку. Адже саме від світогляду (стратегії) керівника залежить участь колективу в процесі розвитку навчального закладу. Коли директори опанують стратегічне планування (помиляючись, але неодноразово повторюючи спроби), колективи будуть підтягуватись до лідера. Все буде змінюватись. І колектив ставатиме рушійною силою.

Проєкт EdUP допоміг створити сучасний НПЦ
НПЦ в Чернігівському професійному ліцеї

***

Україно-швейцарський проєкт «Публічно-приватне партнерство для поліпшення сантехнічної освіти в Україні» впроваджується за фінансової підтримки Швейцарської агенції з розвитку та співробітництва спільно з ТОВ «Геберіт Трейдинг» та виконується Швейцарською фундацією технічного співробітництва з розвитку «Свісконтакт» за підтримки Міністерства освіти та науки України.